|
DACIA LOGAN Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII LOGAN
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ian
Bywalec
Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: katowice
|
Wysłany: Wto 9:55, 31 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
A ja znów w temacie opon... Jakoś powoli przekonuję sie do swoich wąskich 165/80, dobrze prowadzą samochód, komfort jazdy całkiem, całkiem, na zakrętach nie zarzuca, hamuję całkiem sprawnie, samochód się nie kołysze....
Poniżej tekst o oponach-streszczenie z badań ADAC.
Opony - Szerokie czy wąskie opony?
Szerokie opony znacznie lepiej hamują, a wąskie są cichsze, bardziej komfortowe i później wpadają w aquaplaning; wynika z testów pięciu rozmiarów ogumienia (185/65 R15T, 195/65 R15H, 205/55 R17V, 225/45 R17V i 225/40 R18Y) przeprowadzonych przez automobilklub ADAC na przykładzie Kia Ceed 1.6 CRDi. Wszystkie opony były marki Michelin, dostarczającej ogumienie na pierwsze wyposażenie produkowanego na Słowacji Ceeda, a cztery pierwsze z pięciu testowanych rozmiarów zostały oficjalnie dopuszczone do stosowania w wybranym samochodzie. To bardzo istotne w przypadku nowoczesnych pojazdów wyposażonych w ABS, kontrolę trakcji czy ESP, ponieważ ewentualna zmiana właściwości trakcyjnych samochodu mogłaby negatywnie wpłynąć na skuteczność wspomnianych systemów. Szerokie opony okazują się zdecydowanie lepsze na suchej i mokrej nawierzchni zwłaszcza w czasie hamowania ze 100 km/h, kiedy to potrzebują aż o 5,2 metra mniej. Podczas gdy na wąskich oponach (185/65 R15T) Ceed zatrzymywał się po 41 metrach, to na szerokich (225/40 R18Y) już po 35,8 metrach. Podobne różnice występują także na mokrej nawierzchni. Wprost przeciwnie w przypadku aquaplaningu. Szerokie opony są bardziej podatne na aquaplaning. Ceed z ogumieniem 225/40 R18Y zaczynał pływać" już przy 69 km/h, podczas gdy na oponach 185 efekt ten występował dopiero przy 80 km/h. Wynika to wprost z większej ilości wody jaką rowki ogumienia muszą odprowadzić w czasie jazdy. Wartości dotyczą nowych opon z bieżnikiem o pełnej głębokości. W miarę zużycia się bieżnika opon prędkości, przy których wpada się w aquaplaning, będą odpowiednio mniejsze. W większości pojazdów jazda na szerokich (niższych) oponach wiąże się też z mniejszym komfortem i gorszym zachowaniem pojazdu przy przejeżdżaniu kolein. Te ostatnie, "polski patent" drogowy (obcy większości krajów dawnego obozu radzieckiego, w tym sąsiadom Polski), wiążą się także z większym ryzykiem wspomnianego wcześniej aquaplaningu, ponieważ po deszczu woda najdłużej stoi właśnie w koleinach.
Także pod względem hałaśliwości oraz komfortu jazdy wąskie ogumienie okazuje się lepsze od szerokiego. Nic w tym dziwnego, zastosowanie szerszych o 3 cm opon oznacza wzrost oporu powietrza o ok. 6 procent, a skoro szerokie opony mają zazwyczaj niższy profil, to także ich możliwości tłumienia nierówności są mniejsze. Podczas pomiaru oporu toczenia, kiedy mierzono odległość jaką samochód przejedzie w czasie wytracania prędkości ze 100 do 80 km/h, na oponach 195 przejechano 394 metrów. Opony 225 na 17-calowych felgach zatrzymały się po 359 metrach, czyli o 35 metrów wcześniej. Przeliczając na zużycie paliwa oznacza to większe spalanie o ok. 2 procent. Przy rocznym przebiegu 15 tys. i średnim spalaniu 7,5 l Pb95/100 km daje to zaledwie ok. 100 zł, ale jeśli uwzględnimy cały aspekt ekonomiczny; z powodu większych oporów toczenia większe będzie także zużycie ogumienia i innych podzespołów napędowych, to różnice będą większe.
Według ADAC szerokie opony na ogół zapewniają lepsze właściwości jezdne kosztem komfortu, ale ich użytkowanie jest droższe. Uważać trzeba także w czasie jazdy po drogach na których "stoi" woda, ponieważ okazują się one wówczas gorsze niż wąskie ogumienie. Nie ma najlepszego rozmiaru opony na każde warunki jazdy; wybór wielkości wiąże się z indywidualnym kompromisem kierowcy między osiągami, a komfortem jazdy. /na podst. mat. ADAC/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mgg
Gaduła
Dołączył: 26 Kwi 2006
Posty: 244
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: GLIWICE
|
Wysłany: Wto 11:02, 31 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
I jeszcze jedno jesli chodzi o 165/80R14 na wysokim profilu istnieje mniejsza szansa na uszkodzenie felgi na naszych dziurawych drogach.
195/65R15 mają niższy profil i łatwiej uszkodzić felgę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gerrad
Stały bywalec
Dołączył: 29 Kwi 2007
Posty: 192
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 12:29, 31 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Profil 80 to profil pancerny - jeździsz bez zastanowienia po dziurach i krawężnikach, ale wiem z autopsji że da się bez uszkodzenia felg jeżdzić a Polsce na profilu 45 - trzeba tylko być bardziej ostrożnym. Moim zdaniem profil 60/65 można montować bez jakichkolwiek obaw zimą i latem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KaS602
Gaduła
Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 209
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 1:34, 02 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
gerrad napisał: | 60/65 można montować bez jakichkolwiek obaw zimą i latem. |
Zgadzam sie w stu procentach. Zeby uszkodzic obrecz przy tym profilu trzeba sie naprawde postarac. Komfort w porownaniu z profilem 80 nie traci za duzo a 65 nie wyklada sie tak na zakretach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|